Biorezonans

Dieta bogata w przetworzone węglowodany staje się przyczyną coraz większej ilości chorób cywilizacyjnych. Niewłaściwe odżywianie prowadzi do postania wielu stanów zapalnych w całym organizmie, które nieokiełznane prowadzą do poważnych dolegliwości. Coraz częściej oprócz cukrzycy jako wiodącej choroby cywilizacyjnej mówi się także o insulinooporności. To właśnie ta dolegliwość może być przyczyną poważnych stanów zapalnych w organizmie, cukrzycy typu II, nowotworów czy chorób układu krążenia.

 

Jabłko z insuliną

 

Czym jest insulinooporność?

Insulinooporność charakteryzuje się obniżoną wrażliwością komórek na działanie insuliny. Insulina reguluje natomiast poziom cukru we krwi. Im więcej zjadamy węglowodanów i im więcej glukozy krąży we krwi, tym więcej insuliny musi wyprodukować nasza trzustka, by przetransportować nadmiar glukozy do komórek. Kiedy stale zjadamy węglowodany, nasza trzustka stale jest pobudzana do wytwarzania glukozy. Jeśli taka czynność nieustannie się powtarza, komórki organizmu w końcu odmawiają przyjmowania glukozy. Efekt końcowy jest taki, że komórki nie przyjmują glukozy, która zaczyna krążyć we krwi w coraz większych ilościach, a komórki pozostają bez energii. Ciało ratując się przed zbyt wysokim stężeniem cukru, przekazuje glukozę do wątroby a tam przekształca ją w tłuszcz i magazynuje. Jest to bardzo skomplikowany proces, który również może powodować poposiłkową senność. Nadmiar cukru we krwi może uszkadzać nasze naczynia krwionośne, mózg oraz stwarzać pożywkę do rozwoju chorobotwórczych bakterii, wirusów czy grzybów takich jak chociażby candida.

 

Co przyczynia się do insulinooporności?

Przede wszystkim nasze nawyki żywieniowe oraz brak ruchu. Osoby spożywające sporo węglowodanów, ale uprawiające dużo sportu czy mające pracę w ciągłym ruchu mają niskie ryzyko zachorowania na insulinooporność. Jednak osoby pracujące głównie za biurkiem i spożywające co chwilę ciasteczka, makarony czy też przetworzoną żywność są dużo bardziej narażone na pojawienie się insulinooporności. A jest ona pierwszym krokiem do powstania cukrzycy. Również nadużywanie alkoholu może się do niej przyczynić.

 

Jakie są najczęstsze objawy insulinooporności?

  • uczucie zmęczenia/znużenia po posiłku
  • brak energii i częste zmęczenie
  • pragnienie słodyczy po posiłku
  • stałe uczucie głodu/wilczy apetyt
  • częste pragnienie i oddawanie moczu
  • bóle migrujące
  • obwód talii większy niż obwód bioder
  • niemożność schudnięcia
  • drażliwość, nerwowość
  • drżenie rąk
  • potrzeba wypicia kawy z rana
  • problemy z zasypianiem i nocne przebudzanie się
  • PCOS - zespół policystycznych jajników

 


Jakie badania laboratoryjne warto wykonać w przypadku podejrzenia insulinooporności (IO)?

  • krzywa cukrowa
  • krzywa insulinowa
  • C-peptyd
  • Anty GAD
  • Anty IA-2
  • przeciwciała tarczycowe - anty TPO, anty TG
  • TSH, T3, T4

 

O co należy zadbać przy Insulinooporności?

  • zminimalizowanie stresu
  • regularny ruch - najlepiej spacery, joga, pilates, rower, ćwiczenia na świeżym powietrzu
  • spożywanie nieprzetworzonej żywności
  • zadbanie o właściwą długość i jakość snu
  • spędzanie jak najwięcej wolnego czasu na świeżym powietrzu i słońcu
  • ograniczeniu spędzania wolnego czasu przed tv lub komputerem
  • wypijanie odpowiedniej ilości wody między posiłkami
  • ograniczenie spożycia herbat między posiłkami, które aktywują działanie insuliny



Jaka dieta przy insulinooporności?

1. Należy spożywać regularne posiłki 4-5 dziennie

2. Ograniczenie spożycia węglowodanów. Najlepiej w formie węglowodanów sprawdzą się owoce jagodowe, warzywa, kasza jaglana, gryczana. Do kasz dokładamy zawsze odrobinę tłuszczu, by obniżyć ich IG.

3. Spożywać owoce jagodowe, unikać jedzenia samych owoców o wysokim indeksie glikemicznym. Jeśli mamy ochotę na jabłko, gruszkę czy banana najlepiej połączyć je z tłuszczem np. olejem kokosowym , płatkami kokosowymi czy garścią orzechów

4. Najlepiej spożywać produkty z niskim i ewentualnie średnim indeksem glikemicznym, aczkolwiek nie jest to jednoznacznym wyznacznikiem. Jeśli dodamy do produktów o wysokim indeksie glikemicznym trochę zdrowego tłuszczu, automatycznie obniżymy jego wysokie IG. jednak nie powinniśmy ciągle spożywać takich produktów.

5. Włączyć do diety zdrowe tłuszcze jak olej lniany, konopny, olej rybi (dobrej jakości), olej kokosowy. Olej kokosowy bezpośrednio dodaje nam energii, ponieważ trafia od razu do komórek. Natomiast kwasy omega 3 zawarte w oleju rybim, lnianym czy konopnym przyczyniają sie do uwrażliwienia komórek na działanie insuliny.

6. Spożywamy sporą ilość warzyw, które alkalizują organizm, odkwaszają go i przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania. Warzywa dobrze spożywać al'dente lub surowe.

7. Spożywamy dobrej jakości jaja, ryby i mięso.

8. Rezygnujemy z mąk szczególnie przetworzonych (białych), zwłaszcza pszenicy. Można spożywać chleb żytni na zakwasie lub chleb gryczany na zakwasie.

9. Wprowadzamy mąkę kokosową, kasztanową.

10. Świeżo wyciskane soki z dodatkiem odrobiny tłuszczu świetnie sprawdzą się w formie oczyszczenia i odżywienia organizmu. Pomocne mogą być również koktajle z owoców jagodowych w połączeniem z zielonymi warzywami.

11. Ograniczamy nabiał, jogurty, które działają insulinogennie, pomimo niskiego IG.

12. Jeśli mamy ochotę na słodycze spożywamy owoce lub gorzką czekoladę, która zawiera spore dawki magnezu i działa odprężająco.

13. Wprowadzamy kiszonki, które wspierają pozytywną florę bakteryjną w naszych jelitach. Dobrze zadbana flora bakteryjna to mniej patogenów, lepsze samopoczucie i brak stanów zapalnych w organizmie.

14. Stosujemy zioła do przyprawiania potraw, szczególn ie kurkumę z czarnym pieprzem, które zmniejszają stan zapalny, imbir, bazylię, zioła gorzkie, które poprawiają zakwaszenie żołądka. Niektóre osoby mogą także zastosować ocet jabłkowy, lecz należy z nim uważać na dłuższą metę, gdyż można poparzyć sobie błony śluzowe, jeśli roztwór będzie zbyt mocny. Gorzkie zioła działają w identyczny sposób na zakwaszenie żołądka.

 

Jaka suplementacja może być pomocna przy insulinooporności?

  • kwas alfa-liponowy - który uwrażliwia komórki na działanie insuliny (propozycje mogą być różne 2x 100mg początkowo, później dawkę można zwiększyć do 2x 300mg)
  • Omega 3 - który również uwrażliwia komórki na działanie insuliny - 1-5 g dziennie
  • Witamina D3+K2
  • Magnez w dawce podzielonej od 400-1200mg dziennie doustnie lub do kąpieli 1-2 szklanki co 2 dni

 

Borelioza

Kleszcz z boreliozą

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Jerzy Zięba

Jerzy Zieba na wykłądzie

Wykłady Jerzego Zięby, autora książki "Ukryte Terapie". Zbór wywiadów w Niezależnej Telewizji. Czytaj więcej

Powrót do góry

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.