Baner strony z adresem. Z lewej strony uśmiechnięta lekarka a tle para lekarzy. Z boku symbol medycyny naturalnej w postaci kamieni i liścia. Po lewej stronie znak medycyny w postaci węża i łodygi

Sztuka łączenia pokarmów będzie istotna dla osób, które mają problemy z trawieniem, odczuwają uczucie przepełnienia po posiłku, pomimo niewielkiej ilości zjedzonego pokarmu. Mogą być pomocne dla wszystkich osób, które chcą odciążyć swój układ pokarmowy, a także przyda się każdemu kto chce wybierać zdrowe połączenia pokarmowe. Jeśli choć każdy zastosuje się do poniższych zaleceń przynajmniej w połowie, organizm na pewno mu się odwdzięczy większą ilością energii i lepszym samopoczuciem.


O sztuce łączenia pokarmów powstało wiele książek, teorii i mitów. Jedni mówią, ze niektóre pokarmy lepiej jeść oddzielnie, inni mówią, że trzeba na raz dostarczać wszystkich rodzajów pokarmów, gdyż tylko spożycie ich wszystkich razem zapewni lepsze wchłanianie.


Faktem jest, że w początkowych odcinkach przewodu pokarmowego dany narząd wytwarza enzymy odpowiadające za prawidłowe trawienie tylko jednego rodzaju pokarmu. W jamie ustnej wydzielana jest amylaza - enzym wstępnie trawiący węglowodany. Żując pokarm, a nie połykając go w całości pobudzamy do wytwarzania ten enzym, dzięki któremu trawienie rozpocznie się juz w jamie ustnej. W żołądku natomiast wytwarzany jest m.in. enzym pepsyna odpowiadający za trawienie białka. Sok żołądkowy składający sie głównie z pepsyny i kwasu solnego rozpulchnia włókna białka i ułatwia jego rozbicie na mniejsze części. Połączenie białka i węglowodanów sprawia, że jedzenie dłużej zalega nam w żołądku i jelitach, ponieważ trawienie zostaje utrudnione - każdy rodzaj pokarmu potrzebuje innych enzymów. Z tego względu często zjedzenie mięsa z ziemniakami może sprawić, że będziemy czuli się najedzeni przez kilka dobrych godzin i będzie to spowodowane tym, że pokarm zalega nam w układzie pokarmowym, ponieważ nie może być należycie strawiony. Możemy na drugi dzień także odczuwać wzdęcia, gazy czy innego rodzaju dolegliwości żołądkowo-jelitowe, a bezpośrednio po zjedzeniu takiego mixu może także pojawić się zgaga czy także poczujemy senność i będziemy potrzebować czegoś słodkiego na pobudzenie.


Istotne jest by w większości dnia zjeść pokarmy z różnych grup pokarmowych i starć się je w miarę dobrze łączyć, by odciążyć swój układ pokarmowy i sprawić, że np. tak ważne dla naszego organizmu białka zostały łatwo strawione i wykorzystane jako budulec naszego organizmu m.in. do produkcji tkanek, hormonów, enzymów czy odbudowy mięśni.


Poniższa tabela pokazuje w jakiej części układu pokarmowego trawią się poszczególne pokarmy. Możemy łatwo zobaczyć jak wyglądają mechanizmy trawienne

 

Tabela z wykazem poszczególnych odcinków ukłądu pokarmowego i enzymów jakie pojawiają sie w danym odcinku.

 

 

 Jak efektywnie trawić? Oto sztuka łączenia pokarmów

 Czerwone połączenia są niedozwolone a zielone dozwolone:

 Graficzny schemat łączenia pokarmów. Połączenia strzałkami, co można z czym jeść.

W dzisiejszych czasach problem z trawieniem pokarmów staje się coraz z bardziej powszechny. Zgaga, wzdęcia, uczucie ciężkości po posiłku, alergie czy otyłość są bardzo często skutkiem niewłaściwego komponowania posiłków. Bardzo często łączymy chleb z serem, ziemniaki z mięsem, owoce z jogurtem. Dla naszego zdrowia i lepszego samopoczucia powinniśmy nauczyć się jak prawidłowo łączyć pokarmy. Oczywiście może zdarzyć się, że pozwolimy sobie zjeść czasem swoje ulubione pokarmy, które nie będą łączyć się dobrze ze sobą, ale starajmy się przynajmniej w 80% jeść tak, by nasz organizm był w stanie strawić i wykorzystać to, co mu dostarczamy. Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na efektywne trawienie białek, które są praktycznie jedynym budulcem naszego organizmu, i nie łączyć ich ze skrobią. Ktoś może tu powiedzieć, że przecież wiele pokarmów składa się w dużej mierze z połączenia białka, tłuszczy i węglowodanów. Jednak należy tu mieć na uwadze produkty wysokobiałkowe, wysokotłuszczowe i wysoko węglowodanowe. Czyli nie będziemy łączyć np. produktów wysokobiałkowych z wysokoskrobiowymi.

 


Jak najlepiej komponować posiłki?

Oto najważniejsze zasady, które warto stosować:

 

Dobre połączenia pokarmów:


1. Białko-tłuszcz - obecność tłuszczu sprawia, że białko dłużej zostaje w żołądku i może sie lepiej rozłożyć. Przykłady dobrego połączenia: ryby + oliwa, mięso + smalec, jajka + masło

2. Skrobia + tłuszcz - Produkty skrobiowe zawierają często w swoim składzie trochę białka (z reguły 7-12%). Dzięki obecności tłuszczu białko ze skrobi może zostać lepiej strawione w żołądku. Ponadto dzięki obecności tłuszczu skrobia nie podnosi zbyt szybko poziomu cukru we krwi - wyrzut insuliny jest dużo mniejszy niż w przypadku zjedzenia samej skrobi. Ma to ogromne znaczenie i w procesie odchudzania i dla naszego samopoczucia, ponieważ po takim posiłku n ie będziemy czuli się ospale. Przykłady dobrych połączeń skrobia-tłuszcz: chleb z masłem, ziemniaki z masłem, ziemniaki ze śmietaną, chleb z awokado, frytki, makaron z maślanym sosem.

3. Tłuszcz-kwas - kwasy zawarte w pożywieniu potrafią rozłożyć tłuszcz i tym samym ułatwić jego trawienie. Dodanie soku z cytryny czy octu do majonezu sprawia, ze staje się on łatwiej strawny. Przykłady dobrych połączeń tłuszcz-kwas: awokado z sokiem z cytryny, orzechy + owoce, ser + owoce, orzechy + kwaśne warzywa, ser + kwaśne warzywa (rabarbar, kiszone ogórki, buraki, rzodkiew czy pomidory , które tak naprawdę są owocami:), tłusta ryba z sokiem z cytryny.

4. Cukier-kwas - kwas stabilizuje cukier oraz zapobiega rozwojowi bakterii i innych mikroorganizmów. Przykłady dobrego połączenia cukier-kwas to: jogurt z miodem, jogurt ze słodkimi owocami, maślanka z cukrem, słodkie i kwaśne owoce, kiszona kapusta z rodzynkami, sos słodko-kwaśny.

5. Skrobia-skrobia - połączenie wielu rodzajów skrobi z reguły nie zaburza sprawnego trawienia. Jednak czasem połączenie to jest trudne np. w przypadku produktów strączkowych, które same w sobie zawierają połączenie skrobi i białka w dużych ilościach. Dołączenie do strączków jeszcze np ziemniaków sprawia, że otrzymujemy coś, co bardzo długo będzie bardzo długo zalegać w naszym układzie pokarmowym. Jednak dobrym przykładem połączenia skrobia-skrobia będzie chleb na mieszance zbóż, ziemniaki z pizzą, krokiety ziemniaczane, chleb zbożowy z ziemniakami.

6. Białko-pokarmy niskoskrobiowe - pokarmy zawierające w swoim składzie mniej niż 4% skrobi z reguły przez większość osób są dobrze trawione. Takimi przykładami są połączenia: wysokobiałkowy pokarm z dynią, rzodkiewką, fasolą, groszkiem zielonym, kalarepką czy topinamburem

 


Kombinacje trudne do strawienia

1. Białko-skrobia - połączenie wysokobiałkowych produktów z produktami wysokoskrobiowymi zaburza prawidłowe trawienie białek i węglowodanów. Nie oznacza to jednak, że nigdy więcej nie będziemy jeść np. mięsa z ziemniakami czy spaghetti z mięsem. Sa pewne triki, dzięki którym można sprawić, że takie jedzenie będzie nam się trochę lepiej trawić. Przede wszystkim porcji posiłku z takim polaczeniem nie powinniśmy jeść zbyt dużo. Ogromną różnicę stanowi czy zjemy kromkę chleba z ogromną ilością sera czy zjemy tylko cienki plasterek. Po drugie jeśli już mamy ochotę zjeść chleb z serem to dołóżmy dotego zestawu sporą ilość sałaty czy innego warzywa, które przywróci prawidłowe pH pożywienia i zapewni enzymy, które usprawnią trawienie (każdy świeży produkt zawiera enzymy, które odciążają organizm w procesie trawienia). Jedząc czasem obiad złożony z mięsa/ryby i ziemniaków/kasz dorzućmy do tego sporą ilość surówki czy świeżych warzyw. Możemy też najpierw zjeść surówkę z ziemniakami, a mięso/rybę zjeść na końcu. Oczywiście ze złej kombinacji nigdy nie zrobimy dobrej, ale możemy usprawnić proces trawienia i trochę odciążyć nasz organizm, by zminimalizować skutki takiego połączenia pokarmów.

2. Białko - owoce mało- i półkwaśne - białko z kwaśnymi i mało kwaśnymi owocami niestety trawi się źle, chyba że tłuszcz będzie składnikiem dominującym takie kombinacji. Przykładem złej kombinacji będzie jogurt z kwaśnymi owocami, mięso z owocami.

3. Owoce-warzywa - skład owoców i warzyw znacznie się od siebie różni. Owoce zawierają spore ilości kwasów i sporą ilość cukru, warzywa natomiast zawierają je w minimalnych ilościach lub wcale. Spożycie owoców i warzyw w zależności od ich rodzaju może również przysporzyć nam dolegliwości trawiennych. Połączenie owoców i warzyw w postaci sałatki czy soku nie jest złą kombinacją, ale w wielu przypadkach może być ciężką do strawienia w zależności od spożytych warzyw i owoców. Pamiętajmy także, ze owoce spożywamy zawsze przed posiłkiem, nigdy po nim, najlepiej jako odrębne posiłki.

4. Rośliny strączkowe - strączki z natury zawierają spore ilości białka i węglowodanów i zawsze są ciężkostrawne. Jednak zastawienie ich z warzywami może ułatwić nam ich trawienie. Jednak same strączki zawierają białka, których nasz organizm nie jest w stanie rozłożyć, ponieważ nie dysponuje enzymami stworzonymi do ich przetrawienia. Ponadto strączki zawierają lektyny, które mogą wywoływać wiele dolegliwości i chorób. Są bardzo często wykluczane na u osób z chorobami autoimmunologicznymi.

Dostosowując się chociaż w połowie do powyższych zasad sprawimy, ze będziemy czuli się dobrze po posiłku, zbędne pokarmy nie będą się odkładać w postaci tkanki tłuszczowej, zlikwidujemy dolegliwości trawienne, i sprawimy, że nic nie będzie gnić czy fermentować w naszych jelitach, co zaowocuje odtruciem organizmu i zrzuceniem zbędnych kilogramów.

 

Reklama trzech testów

Promocja ważna do 31 grudnia 2018r.  Pakiet trzech testów w cenie 170zł zamiast 250zł (liczy się termin zgłoszenia)

Borelioza

Kleszcz na liściu

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Urządzenie biorezonansowe MV (MORA V) firma BioKat

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Polecane książki

Jerzy Zięba na wykładzie organizowanym przez fundację Polska dla Polaków

Polecamy książki, które warto przeczytać: Jerzy Zięba "Ukryte terapie" Czytaj więcej

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.

Teksty prezentowane na stronie stanowią własność firmy Łukasz Dobrzyński i są utworem w rozumieniu ustawy z dnia 04 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.nr.90,poz.631). Żadna ich część nie może być rozpowszechniana, kopiowana, przetwarzana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody Właściciela.