Właściwości, objawy niedoboru, źródła, suplementacja

 

Cynk odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Wchodzi w skład około 80 enzymów. Powszechnie wiadomo, że wzmacnia włosy i paznokcie, ale cynk pobudza także pracę narządów wewnętrznych takich jak trzustka, grasica, prostata, uczestniczy w przemianach białek, tłuszczów, węglowodanów, wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed przeziębieniami, grypą, grzybicą, działa pozytywnie na wzrok zabezpieczając plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem, wspomaga leczenie cukrzycy, pomaga w leczeniu niedoczynności tarczycy, zmniejsza uczucie szumu w uszach, poprawia funkcjonowanie mózgu, zapobiega demencji, pomaga w leczenie depresji, reguluje cykl miesiączkowy, poprawia płodność, poprawia pracę prostaty, wspomaga leczenie hemoroidów, zapalenia jelit i choroby wrzodowej, przyspiesza regeneracje ran, pomaga w leczeniu zmian skórnych takich jak trądzik i łuszczyca, chroni przed niszczącym działaniem wolnych rodników.



Objawy niedoboru cynku

Większość z nas ma niedobory cynku. Znajduje sie on bowiem w pokarmach, które rzadko spożywamy. Są to np. małże, ostrygi wędzone, zarodki pszenne, wątróbka wieprzowa, pieczenie wołowe, migdały, fasola, groszek zielony. Wchłanianie cynku może być dodatkowo utrudnione, jeśli jemy dużo cukru i pijemy w nadmiarze alkohol!

Oto najważniejsze objawy niedoboru cynku:

  • osłabienie układu odpornościowego, przeziębienia
  • podatność na infekcje
  • słaby apetyt
  • suchość w ustach
  • problemy skórne takie jak trądzik, łuszczyca, wykwity
  • słabe libido
  • utrata smaku i węchu
  • pogorszenie pamięci
  • wypadanie włosów
  • łamliwość paznokci
  • zmniejszenie tolerancji na alkohol
  • powiększenie prostaty
  • mała liczba plemników w nasieniu
  • bezpłodność u kobiet
  • zaburzenie gospodarki hormonalnej
  • utrudnione gojenie się ran
  • cukrzyca
  • zwyrodnienie plamki żółtej
  • zaćma
  • problemy z koncentracją
  • demencja
  • zaburzenia smaku

 

Cynk a układ odpornościowy

Cynk jest konieczny dla pracy układu immunologicznego. Uczestniczy w pracy grasicy oraz produkcji białych krwinek. Wpływa też na aktywność białych krwinek, dzięki czemu organizm szybciej radzi sobie z infekcjami. Cynk posiada także właściwości antywirusowe, dlatego warto się w niego zaopatrzyć w okresie jesienno-zimowym. Polecany jest zarówno dzieciom jak i dorosłym.

 

Regeneracja ran i skóry

Cynk wpływa na syntezę białek i związane z tym procesy takie jak regeneracja tkanek. Suplementacja cynkiem przyśpiesza gojenie się ran i wspomaga leczenie problemów skórnych takich jak trądzik. Korzyści cynku w leczeniu trądziku wynikają nie tylko z jego wpływu na regenerację tkanek ale także z tego, że poprawia pracę układu odpornościowego oraz wspomaga pracę układu hormonalnego.

 

Płodność

Cynk jest istotny dla pracy układu hormonalnego u kobiet i na produkcje oraz ruchliwość plemników i mężczyzn. Problemy z zajściem ciąże stały sie bardzo częste i suplementacja cynkiem może mieć tu duże znaczenie. Warto jeszcze jednak zbadać o oczyszczanie organizmu z toksyn i patogenów takich jak grzyby candida a także wprowadzić kilka zmian dietetycznych jak np. odstawienie słodyczy.

Jeśli ktoś stara sie o dziecko i ma problem z zajściem w ciążę to warto wykonać szczegółową diagnostykę organizmu (zob Pakiet Testów), która wykaże potencjalne obciążenia i wskaże niedobory witamin i minerałów. Dzięki temu będzie można precyzyjnie ukierunkować oczyszczanie i wskazać odpowiednią suplementację (bo być może oprócz cynku trzeba włączyć cos więcej)

 


Zdrowie psychiczne

Cynku ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie mózgu i zdrowie psychicznego, a także na zdrowie emocjonalne i równowagę psychiczną. Przykładowo braki cynku mogą mieć związek z zaburzeniami uczenia się, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, nadmierną aktywnością, depresją, demencją (w tym chorobą Alzheimera), schizofrenią i chorobami umysłowymi.

W przypadku problemów z zaburzeniami koncentracji warto zwrócić uwagę na obciążenie kadmem, metalem ciężkim znajdującym sie w wodzie lub dymie papierosowym. Kadm jest bowiem antagonistą cynku i wypiera go z organizmu dlatego trzeba zwiększyć poziom cynku, aby doprowadzić do prawidłowego stanu.

 


Suplementacja cynkiem. Czym się suplementować?

Najlepiej przyswajalnymi formami cynku są organiczne związki cynku takie jak jabłczan czy cytrynian. Warto więc szukać preparatów które mają w składzie jabłczan cynku lub cytrynian cynku.

 

Piśmiennictwo:
J. Gawęcki, L. Hryniewiecki „Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu”, PWN 1998.
Światosław Ziemlański, praca zbiorowa „Normy żywienia człowieka”, PZWL 2001.

Borelioza

Kleszcz z boreliozą

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Jerzy Zięba

Jerzy Zieba na wykłądzie

Polecamy wykłady Jerzego Zięby w Niezależnej Telewizji i na You Tube oraz książki z serii "Ukryte Terapie".  Czytaj więcej

Powrót do góry

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.