Baner strony z adresem. Z lewej strony uśmiechnięta lekarka a tle para lekarzy. Z boku symbol medycyny naturalnej w postaci kamieni i liścia. Po lewej stronie znak medycyny w postaci węża i łodygi

Magnez, obok wapnia, potasu czy żelaza jest jednym z najważniejszych minerałów w naszym ciele. Reguluje on ponad 325 procesów enzymatycznych i tym samym wpływa na wiele funkcji organizmu. Jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu nerwów, mięśni, serca i naczyń krwionośnych.

 

Najwięcej magnezu znajduje się w naszym sercu i mózgu. We krwi znajduje się go zaledwie jeden procent, dlatego jego niedobory nie da się stwierdzić podczas rutynowych badań morfologicznych. Oceny jego poziomu powinniśmy zatem stwierdzić podczas obserwacji naszego ciała i umysłu.

 

Najważniejsze objawy niedoboru magnezu:

  • większa podatność na stres
  • depresja
  • nerwice
  • migreny
  • lęki
  • astma, alergie
  • osteoporoza
  • chroniczne zmęczenie
  • zakrzepica
  • skurcze mięśni
  • bezsenność

 

Dlaczego tracimy magnez?

Na obniżenie poziomu magnezu w naszym organizmie ma wpływ wiele czynników, na które jesteśmy narażeni każdego dnia. Zalicza się do nich stosowanie nieodpowiedniej diety bogatej w białko, cukier, kawę i alkohol, które najzwyczajniej "wypłukują" magnez. Częste "dawki" stresu i palenie papierosów w bardzo szybkim tempie również pozbawiają nasz organizm tego cennego pierwiastka. Innymi czynnikami jest stosowanie antybiotyków, leków moczopędnych, leków antykoncepcyjnych, insuliny a także chemioterapia.

 

Mało magnezu w diecie

W obecnej diecie wielu osób jest coraz mniej magnezu. Wynika to z faktu nie tylko spożywania dużej ilości przetworzonej żywności, ale również poprzez zubożenie gleb, z których rośliny czerpią ten cenny pierwiastek. Nie oznacza to jednak, że nigdzie go już nie znajdziemy.  

 

Magnez a stres i depresja

Po magnez w pierwszym rzędzie powinny sięgnąć osoby borykające się ze stresem, stanami depresyjnymi, zaburzeniami emocjonalnymi. Wiele badań naukowych wskazuje na to, ze osoby mające problemy emocjonalne z reguły cierpią na bardzo duże niedobory magnezu, a uzupełnienie tego pierwiastka podnosi odporność emocjonalną na stres, podnosi poziom serotoniny odpowiedzialnej za dobry nastrój, wpływa na pobudzenie produkcji melatoniny, która wpływa na poprawę jakości snu, a jak wiadomo spokojny sen jest podstawą zdrowia i dobrego samopoczucia.

Osoby narażone na stres są szczególnie pozbawione tego cennego minerału. Również osoby, które borykają się z depresją i cierpiące na zaburzenia emocjonalne jak nerwice czy lęki mają wysoki deficyt magnezu. Uzupełnienie go skutkuje poprawą jakości życia i samopoczucia. Wielu lekarzy-naukowców leczy bardzo ciężkie stany depresyjne dużymi dawkami magnezu.

 

Wpływ magnezu na dzieci

Dzieci w dzisiejszych czasach są szczególnie narażone na stres. Jeszcze do niedawna większość dzieci wychowywała się w domu rodzinnym, gdzie czuła sie swobodnie. Obecnie oddawanie dzieci do żłobków czy przedszkoli wywołuje u dzieci ogromny stres związany z rozłąką z najbliższą osobą. Późniejsze życie szkolne wcale nie jest łatwiejsze - zmiana otoczenia i tego, co bezpieczne, wpływa bardzo silnie na psychikę dziecka. Aby zachować dobrą równowagę emocjonalną dziecka należy naturalnie w pożywieniu bądź suplementacyjnie podawać mu odpowiednie dawki magnezu, które zapewnią mu równowagę psychiczną i sprawią, że będzie bardziej odporne na sytuacje stresowe. Ważnym elementem jest także zbilansowana dieta - ograniczenie spożywanego cukru i przetworzonego pożywienia.

 

Wpływ magnezu na układ sercowo-naczyniowy

Magnez wywiera bardzo duży wpływ także na pracę naszego serca i naczyń krwionośnych. Brak magnezu objawia się podwyższonym ciśnieniem krwi, zakrzepicą osteoporozą. Magnez działa rozkurczowo na naczynia krwionośne, dlatego jego odpowiedni poziom pozwala uniknąć wielu dolegliwości sercowo-naczyniowych. Magnez jest także niezbędny w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i osteoporozy, ponieważ podczas równoczesnego przyjmowania wapnia i witaminy D3 sprawia, że wapno przedostaje się prosto do kości a nie osadza się w tętnicach.

 

Magnez dla sportowców

Podczas uprawiania sportu więcej sie pocimy, więcej pijemy, a co za tym idzie również częściej oddajemy mocz. Dlatego sportowcy są bardziej narażeni na niedobory magnezu, co może objawiać się chociażby skurczami mięśni podczas treningu. Warto wówczas sięgnąć po ten drogocenny pierwiastek.

 


Dzienne zapotrzebowanie na magnez

FDA ustaliło, że kobiety potrzebują dziennie około 60 mg magnezu, mężczyźni natomiast około 100 mg. Jest to jednak dawka, która jest nam potrzebna do przetrwania. Niestety nie jest ona w stanie pomóc nam w pokonaniu dolegliwości, które ustępują przy wyższych dawkach magnezu. Tak więc optymalne dawki terapeutyczne wynoszą około 360 mg dla kobiet oraz do 450 mg jonów magnezu dla mężczyzn.

 

Jaki magnez wybrać?

W aptekach aż roi się od suplementów i leków zawierających magnez. Czy jednak każdy magnez jest w stanie zadziałać z takim samym skutkiem. Otóż okazuje się, że magnez magnezowi nierówny. Magnez różni się formą i przyswajalnością. Najczęściej jednak prosząc o magnez dostaniemy w aptece najsłabiej działający tlenek magnezu, który przyswaja się zaledwie w kilku procentach.

 


Istnieją dwie formy magnezu:


1.Sole Nieorganiczne (słabiej przyswajalne):

  • tlenek magnezu
  • węglan magnezu
  • chlorek magnezu
  • siarczan magnezu

 

2. Chelaty Soli Organicznych (bardzo dobrze przyswajalne):

  • cytrynian magnezu
  • mleczan magnezu
  • taurynian magnezu
  • jabłczan magnezu

 


Ważna jest również postać przyjmowanego magnezu. Podczas wyboru jednej z dobrze przyswajalnych form magnezu, np. cytrynianu magnezu, warto wybierać produkt w postaci proszku a nie tabletek i uważać, by nie miał zbyt dużo niechcianych substancji dodatkowych. Ważne jest także to, ile jonów magnezu zawiera preparat w jednej dawce. Najlepiej, aby miał od 100-400mg w jednej lub kilku podzielonych dawkach.

 


Kąpiele magnezowe i oliwy magnezowe

Od dłuższego czasu dużą popularność zyskują kąpiele w sześciowodnych chlorku magnezu oraz spryskiwanie ciała stworzonym z niego roztworem. Jest to również bardzo dobry sposób na uzupełnienie magnezu, tym bardziej, że magnez poprzez rozgrzaną skórę bezpośrednio dostaje do krwioobiegu nie musząc przechodzić przez układ pokarmowy - szczególnie kiedy nasz żołądek nie jest wystarczająco zakwaszony, co powoduje, że magnez słabiej sie wchłania.

Jest kilka sprawdzonych sposobów stosowania chlorku magnezu. Dodajmy tutaj, ze najlepiej stosować chlorek magnezu w wersji farmaceutycznej czysty do analizy (CDA), który zawiera najmniej niechcianych metali ciężkich - z reguły około 99,6% czystego chlorku magnezu w 100%.

 

Moczenie stóp w roztworze chlorku magnezu

Do miski z 2 litrami wody wsypujemy około 250 g sześciowodnego chlorku magnezu. Stopy moczymy 20-30 minut każdego dnia lub przynajmniej 3 razy w tygodniu. Roztwór wody z magnezem każdorazowo zlewamy do czystej butelki lub słoika i możemy go używać przez 7-8 kolejnych razy każdorazowo podgrzewając przed moczeniem. Po 2 tygodniach stosowania mogą wystąpić zwiększone dolegliwości ze strony kości lub mięśni i nie należy przerywać suplementacji. Kontynuować przez kolejne 1-2 tygodnie, po czym można zrobić przerwę.

 

Kąpiele w magnezie

Do wanny z ciepłą wodą wsypać 1-2 szklanki chlorku magnezu. Kąpiel powinna trwać również 20-30 min być powtarzana 1-2 razy w tygodniu. Początkowo podczas kąpieli może wystąpić szczypanie i uczucie swędzenia skóry - to znak, że magnez jest wchłaniany przez nasze ciało. Z czasem, gdy organizm nasyci się magnezem będziemy odczuwać coraz mniejsze szczypanie. Ważne by podczas takiej kąpieli nie myć ciała mydłem ani żadnymi innymi środkami by nie zaburzyć wchłaniania magnezu.

 

Oliwka magnezowa

Możemy ją kupić bądź zrobić samemu w domu łącząc 100 ml chlorku magnezu z 200 ml podgrzanej wody destylowanej, w której magnez musi się rozpuścić. Tak przygotowany roztwór przelewamy do czystej buteleczki ze spryskiwaczem i codzienne po kąpieli spryskujemy nim całe ciało pozostawiając do wchłonięcia.

Reklama trzech testów

Promocja ważna do 31 grudnia 2018r.  Pakiet trzech testów w cenie 170zł zamiast 250zł (liczy się termin zgłoszenia)

Borelioza

Kleszcz na liściu

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Urządzenie biorezonansowe MV (MORA V) firma BioKat

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Polecane książki

Jerzy Zięba na wykładzie organizowanym przez fundację Polska dla Polaków

Polecamy książki, które warto przeczytać: Jerzy Zięba "Ukryte terapie" Czytaj więcej

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.

Teksty prezentowane na stronie stanowią własność firmy Łukasz Dobrzyński i są utworem w rozumieniu ustawy z dnia 04 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.nr.90,poz.631). Żadna ich część nie może być rozpowszechniana, kopiowana, przetwarzana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody Właściciela.