Baner gabinetu

Tłuszcze stanowią jeden z podstawowych składników odżywczych. Są obok węglowodanów głównym źródłem energii. Bez tłuszczu nasz organizm doprowadziłby się do skrajnego wyczerpania, nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Bez tłuszczu niemożliwe jest prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego, krwionośnego czy prawidłowe wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E, K czy koenzymu Q10 tak ważnego dla pracy naszych mięsni, w szczególności mięśnia sercowego.

Tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu, ponieważ stanowi aż 60% jego masy. Dostarczanie odpowiednich kwasów tłuszczowych może ustrzec przed wieloma groźnymi chorobami jak Alzheimer, Parkinson czy choroba wieńcowa.

 

Tłuszcze różnią się pod względem budowy chemicznej i właściwości. Istnieją kwasy tłuszczowe nasycone pochodzące głównie od zwierząt oraz nienasycone pochodzące od roślin. Watro wiedzieć czym różnią się te kwasy i jak je używać z korzyścią dla naszego zdrowia.

 

Kwasy tłuszczowe nasycone to kwasy pochodzące nie tylko z tłuszczu zwierzęcego jak słonina, łój, śmietana, ale także tłuszcz roślinny pochodzący z kokosa. Tłuszcze zwierzęce i olej kokosowy to jedyne tłuszcze, na których można smażyć. Dzieje się tak dlatego, ponieważ jak wskazuje nazwa są one nasycone i nie przyłączą już nic do siebie i nie utlenią się w przeciwieństwie do kwasów tłuszczowych nienasyconych. Smalec wieprzowy czy gęsi mogą być przechowywane w chłodnym miejscu nawet rok czasu i nie zjełczeją.

 

 

Jak to wygląda chemicznie?

Cząsteczka kwasu tłuszczowego składa się z atomów węgla i wodoru. Jeśli każdy atom węgla połączony jest z atomem wodoru, to nie ma już możliwości połączenia atomu węgla z żadnym innym pierwiastkiem. Taki kwas tłuszczowy nazywamy nasyconym. Jeśli natomiast przy jednym lub kilku atomach węgla zabraknie wodoru, taki kwas nazywamy kolejno jedno- lub wielonienasyconym. Jeśli od lewej strony policzymy atomy węgla, to jeśli pierwszy brakujący atom wodoru wystąpi przy węglu nr 9 oznacza to, że jest to kwas tłuszczowy Omega 9, przy szóstym - omega 6, przy trzecim - omega 3.


Atom węgla, przy którym brakuje wiązania z wodorem łączy się podwójnym wiązaniem z atomem węgla będącym obok niego. Jednak wiązanie to jest bardzo niestabilne i kwas ten szuka możliwości połączenia się wiązaniem z innym pierwiastkiem. Takim łatwo wiążącym się pierwiastkiem jest tlen. Dlatego kwasy tłuszczowe nienasycone łatwo ulegają utlenianiu. Wystarczy, że "dostaną" trochę powietrza czy światła i wówczas atom węgla przyłącza do siebie tlen. Wówczas cząsteczka takiego kwasu ulega zniszczeniu, jak również w procesie utleniania powstają wolne rodniki, które mają bardzo negatywny wpływ na nasz organizm, niszcząc go i powodując wiele przykrych dolegliwości, doprowadzając nawet do choroby nowotworowej.

 

 

Specyfikacja kwasów tłuszczowych nienasyconych

Kwasy tłuszczowe Omega 9 - nie są niezbędne do dostarczania ich wraz z pożywieniem, ponieważ gdy ich brakuje organizm sam je potrafi wytworzyć. Nie mniej jednak znajdziemy je w oleju rzepakowym, rokitnikowym oraz oliwie z oliwek. O tym, że oleju rzepakowego nie powinno się w ogóle używać wie już zapewne wielu z nas - olej rzepakowy na świecie pochodzi z upraw GMO. Warto wiedzieć, ze olej rzepakowy zawiera trujący kwas erukowy, jednak odmiany rzepaku w uprawach do celów spożywczych są albo w większości albo całkowicie pozbawione tego kwasu. Kwas erukowy zostaje także wyeliminowany podczas rafinacji.

 


Jeśli chodzi o dostarczenie kwasów Omega 9 lepszym rozwiązaniem będzie oliwa z oliwek. Przy czym zaznaczam, ze nie wolno na niej smażyć. Używamy jej jako dodatek do sałat, bazę do sosów czy pieczywa. Oliwa powinna być przechowywana w ciemnym i chłodnym miejscu z dala od promieni słonecznych. Proces utleniania zachodzi w niej wolno, ale również po jakimś czasie ulega zjełczeniu. Należy uważać także na jakość oliwy z oliwek, ponieważ wiele firm fałszuje ją, mieszając z olejem sojowym, dodając beta karoten i chlorofil. Dotyczy to szczególnie oliwy z Włoch, która dostarczana jest na rynek europejski. Najlepszym rozwiązaniem jest kupno ze sprawdzonego źródła bądź od importerów, którzy sprowadzają ją w oryginalnych opakowaniach bez rozlewania do swoich firmowych butelek.

 

Kwasy tłuszczowe Omega 6 - są to niezbędne kwasy tłuszczowe, które musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. Najważniejszym źródłem kwasów Omega 6 są wiesiołek, ogórecznik, mak, konopia, kukurydza. Pierwszym źródłem kwasu omega 6, z którym się w życiu stykamy jest mleko matki, głównie siara.

 


Kwasy tłuszczowe omega 6 stosowane są często w regulacji zaburzeń hormonalnych - tu polecany jest głównie olej z wiesiołka, w miażdżycy, nadciśnieniu tętniczym, problemach z trądzikiem, łuszczycą, atopowym zapaleniu skóry (olej z ogórecznika, wiesiołka, konopi jako główny składnik kremów i maści), RZS, SM, wypadaniu włosów czy nadpobudliwości u dzieci. Kwasy tłuszczowe Omega 6 zmniejszają w organizmie stan zapalny, jak również mają właściwości gojące i regenerujące błony śluzowe - stosowane we wrzodach i nadżerkach układu pokarmowego. Oleje z przewagą Omega 6 powinny być kupowane tylko w szklanych ciemnych butelkach i przechowywane w lodówce po otwarciu.

 

Kwasy tłuszczowe Omega 3 - jednym z najbogatszych źródeł jest olej lniany i oleje rybie - z tym, że oleje rybie są już "przetworzoną" formą omega 3, ponieważ zawierają głównie kwasy EPA i DHA w określonej dawce a czasem nasz organizm potrzebuje otrzymać po prostu Omega 3, które przetworzy na taką dawkę EPA i DHA jakiej będzie potrzebował.


Dlatego najlepszym źródłem Omega 3 jest olej lniany. Żeby posiadał wszystkie walory zdrowotne musi być tłoczony na zimno i przechowywany w ciemnych butelkach w lodówce, ponieważ bardzo szybko sie utlenia. Warto kupować go od sprawdzonych producentów, którzy spełniają wymogi jakościowe. Nie wolno na nim smażyć. Najlepiej spożywać w postaci pasty dr Budwig lub sam. Raczej nie powinno sie nim polewać surówek, ponieważ każdy kontakt z powietrzem będzie powodował utlenianie, a im dłużej będzie w temperaturze pokojowej, tym więcej wolnych rodników powstanie. Dobry olej lniany ma złocistożółty kolor, swoisty zapach i dość łagodny smak, a tłoczony na ciepło brunatnawy kolor, nieprzyjemny zapach i ostry smak.

 

Kwasy tłuszczowe Omega 3 zawarte w oleju lnianym zwalczają stany zapalne w organizmie, znajdują zastosowanie w leczeniu problemów dermatologicznych, przyspieszają regenerację skóry i błon śluzowych, podwyższają poziom cholesterolu HDL, wykazują działanie przeciwnowotworowe (wykorzystywane w diecie dr Budwig), poprawiają funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego. Olej lniany polecany jest także kobietom w ciąży i matkom karmiącym ze względu na lepszy rozwój płodu i niemowlaka. Dobrze jest go łączyć z olejami, które zawierają kwasy omega 6 , jak np. olej z konopi oraz kwasami tłuszczowymi nasyconymi jak olej kokosowy.

 

 

Promocja ważna do 31 sierpnia 2019 r.  Pakiet trzech testów w cenie 190zł zamiast 290zł (liczy się termin zgłoszenia)

rekl2 2019 2 BORELIOZA testy22222 c2

Diagnostyka i terapia boreliozy za pomocą biorezonansu z serii MORA. Najbardziej precyzyjny i skuteczny biorezonans na rynku.  

Borelioza

Kleszcz na liściu

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Urządzenie biorezonansowe MV (MORA V) firma BioKat

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Generator plazmowy

Generator plazmowy

Generator plazmowy stosowany w terapii zakażeń bakterią borrelii. Emituje silne pole plazmatyczne. Czytaj więcej

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.

Teksty prezentowane na stronie stanowią własność firmy Łukasz Dobrzyński i są utworem w rozumieniu ustawy z dnia 04 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.nr.90,poz.631). Żadna ich część nie może być rozpowszechniana, kopiowana, przetwarzana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody Właściciela.