W sezonie jesienno-zimowym wiele osób zastanawia się co zrobić, by wzmocnić odporność. Kluczem do zdrowia i silnej odporności jest zachowanie zrównoważonego stylu życia.

 

Niezwykle istotny w dbaniu o zdrowie jest ruch, odpowiednia dieta oraz dobrze dobrana suplementacja. Poprzez ruch pobudzamy nasz organizm do oczyszczania się. Ruch sprawia, że limfa może zbierać i wyrzucać produkty uboczne przemiany materii, nie tworzą się zastoje, obrzęki i guzki. Lepiej pracuje także układ krążenia, organizm jest też lepiej dotleniony. Niezwykle istotna jest także odpowiednia dieta. Mam na myśli tu spożywanie pełnowartościowych posiłków w postaci dobrego jakościowo białka, odpowiednich tłuszczy nasyconych i nienasyconych zimno tłoczonych (oleje, orzechy) oraz pełnowartościowych węglowodanów, szczególnie w postaci warzyw, zbóż bezglutenowych i owoców.

Czego nasz układ immunologiczny nie lubi?

Nadmiernej czystości – mowa tu o sterylności, która niestety jest coraz częściej zauważalna. Zbyt częste mycie rąk, używanie silnych środków bakteriobójczych sprawia, że nasz organizm się rozleniwia, bo najzwyczajniej na świecie nie ma z czym walczyć. Nie wytwarzają się odpowiednie przeciwciała i jak pojawi się kontakt z czymś nieznanym organizm nie wie jak zareagować, albo reaguje zbyt wolno.


Przetworzonej żywności - budowaniu dobrej odporności nie służy także dieta przesycona bezwartościową żywnością w postaci np. Fast foodów, przygotowywana na rafinowanych tłuszczach trans z mnóstwem chemicznych dodatków poprawiających smak, zapach i konsystencję produktu.


Cukru – nadmiar cukru w diecie, szczególnie rafinowanego, który dodawany jest dosłownie do wszystkich gotowych produktów (wędliny, pieczywo, jogurty, soki czy napoje gazowane). Jak wiadomo cukier jest pożywką dla bakterii czy grzybów i powoduje ich szybki i niekontrolowany wzrost w organizmie. Jeśli chcemy używać cukru wybierzmy zdrowy cukier, którym jest przykładowo naturalny miód, cukier z pąków kokosa czy ksylitom. Do słodzenia idealnie nadaje się też syrop daktylowy czy namoczone i zblendowane suszone owoce

 


Produkty wzmacniające odporność:

1. Produkty pszczele – miód, pyłek kwiatowy, propolis, mleczko pszczele, pierzga – są idealne jeśli chodzi o wzmacnianie odporności i budowanie zdrowego organizmu. Oczywiście produkty te nie są wskazane dla osób z alergiami i nietolerancjami na te produkty.

  • Miód powinien być stosowany na surowo i w napojach nieprzekraczających temperatury 40-42 stopni , nie wolno go dodawać do gorących napojów czy ciast – w przeciwnym razie stanie się tylko zwykłym cukrem, bez dodatkowych wartości od odżywczych. A co zawiera miód? A no wiele prozdrowotnych substancji takich jak enzymy – pochodzące z gruczołów ślinowych pszczół, witaminy - A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy, biotynę, minerały – potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor, molibden, kobalt, chlor, mangan. Miód posiada także substancje o działaniu bakteriostatycznym i bakteriobójczym takie jak nadtlenek wodoru – który znajdziemy w wodzie utlenionej, lizozym, inhibina i apidycyna. Substancje te mają zdolność niszczenia grzybów Candida, paciorkowców, gronkowców, wirusów. Najbardziej pomocne będą w tym przypadku miody spadziowe – iglaste i liściaste oraz słynny miód Manuka z Nowej Zelandii, który nie raz zniszczył wiele patogenów i silnie wzmocnił odporność u osób w bardzo ciężkich przypadkach chorobowych.
  • Propolis – inaczej kit pszczeli jest świetnym naturalnym antybiotykiem. Znajdziemy go pod postacią czystą, jako dodatek w miodach, pastylkach do ssania oraz w wyciągu alkoholowego 3, 7 i 20%. Osobiście uważam, ze pod ostatnią postacią jest najszybciej i najbardziej skuteczny. Można używać go regularnie w okresie jesienno-zimowym lub zastosować w większej dawce, jeśli dopadło nas niespodziewanie jakieś choróbsko, np. z powodu nagłego wychłodzenia organizmu. Propolis zawsze świetnie się sprawdza w przypadkach bólach gardła, ponieważ wykazuje działanie znieczulające. Należy go najlepiej zastosować bezpośrednio do buzi lub rozcieńczonego w wodzie. Jego smak jest dość ostry alkoholowy, ale ból gardła znika jak ręką odjął.
  • Pyłek kwiatowy jest idealnym rozwiązaniem dla dzieci, dorosłych i dla osób wyczerpanych psychicznie. Regularne stosowanie – jedna łyżeczka dziennie wspomaga wiele funkcji w naszym organizmie. Pyłek kwiatowy jest obok miodu podstawowym pożywieniem pszczół. Zawiera białko, tłuszcze, minerały, witaminy, hormony i kwasy organiczne, rutynę, olejki eteryczne, fitocydy, antybiotyki-inhybiny, czynniki wzrostu. Ciekawostką jest to, ze w pyłku wykryto aż 32 aminokwasy, których w jajku dostępnych mamy 20. Pyłek jest bogatym źródłem enzymów – ilość przekracza 40 różnych rodzajów i są to enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze. Z minerałów i witamin zawartych w pyłku pszczelim należy wymienić: A, E, C, D i witaminy z grupy B, potas, fosfor, wapń, magnez, sód, krzem, mangan, żelazo, miedź, cynk, jod, selen i wiele innych. Pyłek stosujemy na czczo lub dodając do koktajli. Dla dzieci najlepsza dawka dzienna to 1 łyżka, u dorosłych stosujemy 2-4 łyżek w zależności od stopnia odporności organizmu i chęci wzmocnienia go.
    Pierzga lepszą formą pyłku kwiatowego. Dlaczego lepszą? Ponieważ jest to przefermentowany pyłek pszczeli, a dzięki procesowi fermentacji zwiększa się jego wartość lecznicza i odżywcza. Różnica jest taka jak w surowej i kiszonej kapuście kiszonej.
  • Mleczko pszczele – to pokarm samej królowej. Zawiera całe bogactwo substancji odżywczych. Jest świetnym źródłem białka, kwasów tłuszczowych i węglowodanów. Jako jedyny produkt zawiera acetylocholinę, która pełni rolę neurotransmitera. Zawiera także witaminy A, C, D, E, K oraz komplet witamin z grupy B, tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Zawiera ono także gamma-globuliny, które chronią organizm przed infekcjami i mają działanie grzybobójcze. Mleczko pszczele podobnie jak pyłek zawiera enzymy i wiele substancji mineralnych takich jak wapń, miedź, żelazo, fosfor, potas, krzem i siarka.

 

2. Colostrum – czyli siara pozyskiwana do kilku dni po porodzie. Na rynku przeważa siara krowia, ale można także dostać także siarę z mleka klaczy lub kozią. Ta ostatnia składem najbardziej przypomina siarę kobiecą. Siara jest substancją silnie wzmacniającą odporność, ale kuracja w przypadkach częstych zachorowań powinna trwać nieprzerwanie kilka miesięcy. Przeciwwskazaniem do stosowania jest alergia na mleko. Jednak częściej alergia i nietolerancja występuje na mleko krowie niż kozie. Ponad połowa masy colostrum to białka takie jak immunoglobuliny – przede wszystkim IgG, laktoferyna, laktoperoksydaza i lizozym. Białka te stanowią silną obronę organizm u w walce z bakteriami, wirusami i grzybami.

 

3. Witamina D3 - do niedawna znana jako witamina na mocne kości. Jednak spectrum jej działania jest dużo szersze. Witamina D3 zwana jest witaminą słońca. Najszybciej podniesiemy jej poziom przebywając na słońcu w odpowiednich godzinach i porze roku oraz unikając wszelkiego rodzaju maści z filtrami. Już filtry o faktorze 7-8 sprawiają, że do naszej skóry nie dochodzi ponad 98% promieni słonecznych. Jak zatem mamy ją mieć na odpowiednim poziomie chroniąc skórę przed promieniami? Aby nasz organizm miał mocniejszą odporność witamina D3 powinna być w granicach 50-80 ng/ml (125-200 nmol/L). Taka ilość sprawia, ze wzmacnia się ochrona naszego organizmu przed chorobami nowotworowymi, chorobami układu krążenia czy cukrzycą typu I. Częstotliwość zapadania na grypę i przeziębienia zmniejsza się o ponad 40%. Zmniejszają się także ataki astmy. Przy mocnych niedoborach witaminy D3, gdzie jej poziom wynosi poniżej 20 powinno się zastosowac suplementację od 2000 do 20000 w zależności od wieku i stadia chorobowego. Przy suplementacji nie zapomnijmy o witaminie K2, którą znajdziemy z maśle, jajkach, kiszonkach (produkty kwaszone jej nie zawierają) i suplementach diety.

 

4. Zioła i owoce o ciemnej skórce - echinecea, czarny bez, lipa, czystek - to zioła, które mogą pomóc skutecznie w walce z infekcjami jak również zapobiegać ich występowaniu. Zioła te mają silne działanie bakteriobójcze, bakteriostatyczne i pobudzające odporność organizmu. Owoce o ciemnej skórce zawierają antocyjany, które działają bakteriostatycznie, wzmacniają odprność, chronią przed nowotworami, a także przeciwdziałają szybszemu starzeniu się organizmu.

 

5. Grzyby - Reishi, shitake, maitake, boczniaki i inne - od wiekóów stosowane są w medycynie chińskiej na pobudzenie odporności. Regularne stosowanie zmniejsza ryzyko zachorowania na różnego rodzaju dolegliwości. Nie zapomnijmy, że grzyby to cenne źródło białka i witamin i wielu minerałów, które są niezbędne dla odporności. W zależności od gatunku zawarte są w nich witaminy A, C, D, PP i z grupy B, a także potas, fosfor, wapń, sód czy żelazo. Zawarty jest w nich jakże ważny dla odporności betaglukan, posiadający silne właściwości przeciwutleniające oraz pobudzające nasz układ immunologiczny do walki z chorobą. Ponadto w boczniaku znajduje się substancja o nazwie pleuran może zmniejszać guzy nowotworowe. Jeśli natomiast chodzi o reishi to najcenniejsze są ich zarodniki a dopiero później grzyby.


6. Witamina C - jest jedną z cenniejszych witamin w odpowiedzi immunologicznej organizmu. Pobudza ona komórki żerne do pracy, a także działa silnie przeciwutleniająco. W naturze występuje ona z bioflawonoidami takimi jak kwercetyna czy rutyna, które potęgują jej działanie. Kwercetyna m.in. obniża stany zapalne, a rutyna uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne nie doprowadzając do atakowania tkanek przez substancje znajdujące się we krwi i przedostające się do nich poprzez nieszczelne naczynia krwionośne. Witaminę C można także stosowac w większych dawkach w postaci kwasu l-askorbinowego - najlepiej czystego do analizy, czyli pozbawionego szkodliwych substancji, który jest produkowany w procesie fermentacji kapusty kiszonej czy kukurydzy. Możemy go stosować profilaktycznie bądź podczas wystąpienia choroby i łączyć go z sodą oczyszczoną, zmniejszając podrażnienie śluzówek kwasowością bądź samego, rozpuszczając w wodzie. Należy przy tym ustalić sobie indywidualną dawkę, by nie doprowadzić do biegunki. Tutaj najlepiej sprawdzi się zasada "mniej a częściej". Witamina C ma szybki okres rozkładu w naszym organizmie i jej nadmiar szybko zostaję usuwany. Stosowac można np. pół łyżeczki na szklankę wody co 2 godziny lub rozpuszczenie ok. 1 - 2 łyżeczki w litrze wody i popijanie co godzinkę.

Promocja ważna do 31 sierpnia  2018 r. 

Borelioza

Kleszcz z boreliozą

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Polecane książki

Jerzy Zieba na wykłądzie

Polecamy książki, które warto przeczytać. Bardzo cenna wiedza. Czytaj więcej

Powrót do góry

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.