Baner strony z adresem. Z lewej strony uśmiechnięta lekarka a tle para lekarzy. Z boku symbol medycyny naturalnej w postaci kamieni i liścia. Po lewej stronie znak medycyny w postaci węża i łodygi

Kolagen jest podstawowym składnikiem tkanki łącznej. Jest on bardzo odporny na rozciąganie i stanowi główny budulec ścięgien. Jest też odpowiedzialny za jędrność skóry. Najczęściej kojarzymy go jednak z bólem stawów bowiem jeśli go brakuje, stawy zaczynają chorować. Gdzie jeszcze jest kolagen, czy jest on ważny i co zrobić, aby go uzupełnić?


Braki kolagenu, objawy

  • zmarszczki, utrata jędrności skóry
  • przebarwienia skóry
  • matowe włosy, łupież
  • wypadanie włosów
  • słabe i łamliwe paznokcie
  • rozdwajanie sie paznokci
  • twarda i popękana skórna na pietach
  • bóle stawów i mięsni
  • brak mazi stawowej
  • podatność na zerwania ścięgien i naderwania więzadeł
  • słabsza odporność
  • podatność na infekcje
  • opóźniona regeneracja po urazach
  • żylaki

 

 

Mało kto zdaje sobie sprawę, że przyczyną tych problemów są braki kolagenu w organizmie. Ludzie poddają sie długiemu leczeniu, które nie przynosi rezultatów. Koniec końców słyszą od lekarzy, że tu juz nic nie da sie zrobić i trzeba brać leki do końca życia. A okazuje sie, że wystarczy uzupełnić kolagen. Jak pokazuje doświadczenie, regularne spożywanie kolagenu może w większości przypadków przywrócić zdrowie a w pozostałych przypadkach znacznie złagodzić objawy. Kolagen warto jeść także profilaktycznie, jak jeszcze nie ma żadnych objawów, po to, by nie dopuścić do osłabienia tkanki kolagenowej.

 

Co to jest kolagen?

Kolagen jest głównym elementem tkanki łącznej. Jest budulcem skóry, ścięgien, kości, stawów, oka oraz narządów wewnętrznych. Zapewnia i utrzymuje wytrzymałość tkanek. Jego cechą jest rozciągliwość oraz wytrzymałość na urazy. Utrzymuje narządy wewnętrzne na swoim miejscu, utrzymuje właściwy poziom nawilżenia skóry, zapewnia sprawność stawów i sprężystość mięśni.

 

Naturalna produkcja kolagenu

Po 26. roku życia naturalne wytwarzanie kolagenu zaczyna się stopniowo zmniejszać. Dlatego konieczne jest jego spożywanie. W przeciwnym przypadku dojdzie do osłabienia różnych tkanek i pojawią sie wyżej wymienione dolegliwości. W przypadku stawów dodatkowa nadmierna aktywność fizyczna bez dostarczenia kolagenu, przyspiesza zniszczenie stawów. Stąd wiele osób chcąc przejść na zdrowy aktywny tryb życia, włącza ćwiczenia ale nie dostarcza kolagenu i dochodzi do kontuzji!! I potem człowiek przestaje wierzyć, że "ruch to zdrowie". Dlatego trzeba jeść kolagen!

 

Skąd wziąć kolagen?

Kolagen znajduje się w takich miejscach jak skórki zwierzęce, np. skórka golonki, skórna od kurczaka a także w skórce ryb. Jest on w tłuszczyku na golonce, w żeberkach, ścięgnach i chrząstkach zwierzęcych. Można zrobić wywar z nóżek kurzych, zupę na golonce czy żeberkach (trzeba długo gotować!!), galaretki z nóżek wieprzowych, galaretki z wywaru drobiowego zagęszczonego żelatyną, salceson. Ważne jest aby nie smażyć mięs na olejach roślinnych!!! Można smażyć na smalcu lub oleju kokosowym choć najlepiej gotować. I nie chodzi o jedzenie samego mięsa, tylko tego tłuszczyku! Można oczywiście skorzystać z suplementów diety zawierających kolagen, jeśli komuś powyższe rzeczy nie przejdą przed gardło :) Na rynku są dostępne zarówno preparaty z kolagenu zwierzęcego jak i rybiego.

 

golonka źródło kolagneu

 

Dzieci i kolagen

Dzieci także powinny spożywać kolagen, ale nie koniecznie musi być to golonka :) Najlepiej reagują na zupy lub galaretki mięsne. Kolagen i tłuszcz nasycony jest dla dzieci bardzo ważny, ponieważ stanowi budulec tkanek, co jest niezwykle ważne przy kształtowaniu sie młodego organizmu!!!!

 

Przyswajanie kolagenu

Kolagen jako białko musi zostać rozdrobniony do malutkich cząstek zwanych aminokwasami. Wtedy dopiero może sie wchłonąć. Za rozdrobnienie białek odpowiedzialny jest żołądek i często sie okazuje, że nie spełnia on dobrze swojej roli. Na skutek różnych czynników, na przykład nadmiaru jedzenia słodyczy czy stresu, żołądek zostaje rozregulowany i nie wytwarza mocnych jakościowo kwasów potrzebnych do "spalenia" białek. Białka zostają wtedy jedynie nadtrawione ale to nie wystarcza, by sie wchłonęły. I dochodzi do takiej sytuacji, że możemy spożywać kolagen a mimo to mieć jego braki! Dlatego pierwszą podstawową rzeczą jest zadbanie o nasz układ pokarmowy. Ważne jest także, że do przyswojenia kolagenu potrzebna jest witamina C, którą można uzyskać z warzyw lub owoców. Polecane są zwłaszcza świeżo wyciśnięte soki.

Reklama trzech testów

Promocja ważna do 31 grudnia 2018r.  Pakiet trzech testów w cenie 170zł zamiast 250zł (liczy się termin zgłoszenia)

Borelioza

Kleszcz na liściu

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Urządzenie biorezonansowe MV (MORA V) firma BioKat

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Polecane książki

Jerzy Zięba na wykładzie organizowanym przez fundację Polska dla Polaków

Polecamy książki, które warto przeczytać: Jerzy Zięba "Ukryte terapie" Czytaj więcej

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.

Teksty prezentowane na stronie stanowią własność firmy Łukasz Dobrzyński i są utworem w rozumieniu ustawy z dnia 04 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.nr.90,poz.631). Żadna ich część nie może być rozpowszechniana, kopiowana, przetwarzana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody Właściciela.