Baner strony z adresem. Z lewej strony uśmiechnięta lekarka a tle para lekarzy. Z boku symbol medycyny naturalnej w postaci kamieni i liścia. Po lewej stronie znak medycyny w postaci węża i łodygi

Żyjemy w czasach, gdzie zdrowy styl życia staje się coraz bardziej trendy. Moda na uprawianie sportu staje się coraz bardziej popularna. Pragniemy także odżywiać się zdrowo. Znając jakość dzisiejszego jedzenia – szczególnie mięsa, które regularnie karmi się antybiotykami i hormonami, a także lekami przeciwzapalnymi, dużo osób rezygnuje z jedzenia mięsa, a nawet produktów pochodzących od zwierząt jak sery, mleko czy jaja. Wiele osób cierpi także na alergie i nietolerancje pokarmowe i zmienia swoją dietę, przechodząc często na wegetarianizm czy weganizm lub spożywa produkty odzwierzęce bardzo rzadko. Jednak nasza nowa dieta musi być przemyślana, ponieważ osoby spożywające mięso i podroby w bardzo przystępny sposób dostarczają swojemu organizmowi dużo substancji odżywczych i budulcowych jak witaminy z grupy B, żelazo czy aminokwasy.

 

 Zielony koktajl - zdjęcie z góry. Obok szklanki liście do dekoracji

 

Alergia na jajka a niedokwaszony żołądek

Coraz więcej osób w dzisiejszych czasach cierpi z powodu alergii lub nietolerancji pokarmowych na jajka. Najbardziej alergizują ich białka jaj, rzadziej żółtko, lecz są też tacy, którzy absolutnie nie mogą spożywać tego pokarmu. Niektórzy z nich nie spożywają ani produktów zwierzęcych, ani ryb, ani jaj. Bardzo często spotyka się osoby, które nawet nie zdają sobie sprawy, że jedzenie samych makaronów, chleba, pierogów, owoców i warzyw może doprowadzić organizm do ruiny. Może nie od razu, ale po jakimś czasie, zaczyna odczuwać się skutki diety ubogiej w wiele cennych składników. Problemy ze snem, niska hemoglobina, bóle niewiadomego pochodzenia, problemy krążeniowe, częste zmęczenie, przygnębienie i depresja mogą być tylko niektórymi objawami niedoboru aminokwasów. Zaznaczam tu, że niedobór aminokwasów może pojawić się również u osób spożywających produkty zwierzęce, ale mające niezakwaszony żołądek i stosujące regularnie „leki na zgagę”, ponieważ ich żołądek ma zbyt wysokie pH i nie wydziela się m.in. pepsyna – enzym trawiący białko.

Zważywszy na to, jak bardzo zaskakująca jest rola białka w naszym organizmie przyjrzyjmy się mu bliżej. Wszakże jest budulcem każdej naszej komórki i najważniejszą częścią składową mięśni.

 

Białka

Białka możemy podzielić na dwie grupy – pełnowartościowe i niepełnowartościowe. Białka pełnowartościowe znajdują się głównie w mięsie, rybach czy jajach. Zawierają komplet aminokwasów: endogenne – jest ich 10 i organizm może je syntetyzować z innych aminokwasów , egzogenne – jest ich 8 i organizm musi mieć je dostarczane z pożywienia, ponieważ sam nie potrafi ich „wyprodukować” oraz względnie niezbędne – takie, których w okresie choroby może być za mało i musimy dostarczyć organizmowi ich większą dawkę.

 

Aminokwasy Endogenne

  • Alanina
  • Kwas asparginowy
  • Asparagina
  • Cysteina
  • Glicyna
  • Glutamina
  • Kwas Glutaminowy
  • Prolina
  • Seryna
  • Tyrozyna

 

Aminokwasy Egzogenne

  • Fenyloalanina
  • Izoleucyna
  • Leucyna
  • Lizyna
  • Metionina
  • Treonina
  • Tryptofan
  • Walina


Aminokwasy względnie niezbędne

  • Arginina
  • Histydyna

 

Ważne jest stosowanie w diecie odpowiedniej ilości białek, tłuszczy i dobrych węglowodanów. Gdy zabraknie nam tłuszczy i aminokwasów to organizm zamiast zużywać białka na cele budulcowe zacznie je wykorzystywać na cele energetyczne, które właśnie powinny w głównej mierze być wykorzystywane z węglowodanów i tłuszczy.

 

Rola białek

Rola białek w organizmie jest przeogromna. Białka są bowiem materiałem budulcowym naszego organizmu. Bez nich nie jest możliwy rozwój organizmu czy regeneracja tkanek. Białka przyspieszają gojenie ran, dbają o nasze funkcje intelektualne, odpowiedzialne są za odporność organizmu. Bez nich nie działa prawidłowo nasza gospodarka hormonalna oraz procesy zaburzone są procesy trawienne. Dlaczego za tak wiele funkcji odpowiada białko? Ponieważ białkiem są nasze komórki odpornościowe, enzymy i hormony. Bez nich nasz organizm po prostu nie działa jak należy. Jednak trzeba je dostarczać z umiarem, ponieważ przebiałkowanie może skutkować uszkodzeniami wątroby i nerek.

 

Białka dla wegetarian i wegan oraz sportowców stosujących proteiny, niekoniecznie pozyskanych z serwatki. Jednak pamiętać należy o tym, że białka roślinne przeważnie nie zawierają kompletu aminokwasów i należy ich używać naprzemiennie, aby nie zabrakło naszemu organizmowi żadnego ogniwa.

 

  • Białko konopne – zawiera od 30-50% białka
  • Białko ryżowe – zawiera 60-80% białka
  • Białko migdałowe – zawiera około 50% białka
  • Białko słonecznikowe – zawiera około 50% białka
  • Białko grochu – zawiera około 80% białka
  • Colostrum – zawiera wolne aminokwasy tzn. że organizm nie musi rozkładać białka na aminokwasy, ponieważ ma dostarczanego „gotowca”. Zawiera ponadto Immunoglobuliny IGG. Jednak nie każdy może je przyjmować ze względu na naturalnie występującą laktozę, której organizm może nie trawić. Wysokość białka waha się tu od 60-80% w zależności vczy jest to colostrum krowie czy kozie.
  • Chlorella – zawiera około 2 gramy białka na 3 gramy swojej masy. Jednak należy wybierać chlorelle tylko sprawdzonych producentów, z czystych wód, najlepiej z rozerwanymi ścianami komórkowymi ułatwiającymi trawienie. Można wybierać spośród kilku dobrych producentów jak np. Kenay AG czy Solgar. Dzienna dawka waha się od 6-15 gram.
  • Spirulina – najlepiej wybierać spirulinę hawajską ze standaryzacją na poszczególne składniki odżywcze. Spirulina zawiera podobnie jak chlorella około 2 gramy białka na 3 gramy swojej masy. Ponadto jej białko jest strawione częściowo już przez nią samą toteż jest dużo łatwiej przyswajalne. Dzienna dawka może sięgać około 15 g.
  • Łuskane nasiona konopne – zawierają około 30% białka
  • Rośliny strączkowe – zawierają od 20-40% białka. Uprzednie namoczenie i dodatek ziół mogą zmniejszają ich właściwości wzdymające.


Jednak niezaprzeczalnym białkiem wzorcowym jest białko jaja. Chcesz dowiedzieć się więcej o właściwościach jajek? Przeczytaj nasz artykuł>>> 9 powodów dlaczego warto jeść jajka?

 

Chlorella tabletki rozsypane z opakowania.

Reklama trzech testów

Promocja ważna do 31 grudnia 2018r.  Pakiet trzech testów w cenie 170zł zamiast 250zł (liczy się termin zgłoszenia)

Borelioza

Kleszcz na liściu

Ugryzł Cie kleszcz? Podejrzewasz boreliozę? Skuteczna diagnostyka i terapia boreliozy.  Czytaj więcej

Pasożyty

Urządzenie biorezonansowe MV (MORA V) firma BioKat

Nowoczesna i precyzyjna diagnostyka pasożytów. Skuteczne terapie usuwania zakażeń pasożytami.  Czytaj więcej

Polecane książki

Jerzy Zięba na wykładzie organizowanym przez fundację Polska dla Polaków

Polecamy książki, które warto przeczytać: Jerzy Zięba "Ukryte terapie" Czytaj więcej

Treści artykułów służą jedynie celom informacyjnym. Nie zastępują konsultacji z lekarzem, nie mogą służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz problemy zdrowotne lub jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia i sposobu leczenia to skonsultuj się z lekarzem. Nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za skutki w przypadku, gdyby ktoś będzie chciał wykorzystać informacje do samoleczenia czy samodiagnozy.

Teksty prezentowane na stronie stanowią własność firmy Łukasz Dobrzyński i są utworem w rozumieniu ustawy z dnia 04 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.nr.90,poz.631). Żadna ich część nie może być rozpowszechniana, kopiowana, przetwarzana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody Właściciela.